Sałatka z tuńczykiem i jajkiem stanowi najlepszy dodatek do obiadu lub kolacji przez cały rok. Dodatkowo jest bardzo zdrowa, posiada wiele wartości odżywczych. Składnikiem jakże cennym jest owoc awokado, który jest bogatym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (omega-9). Przygotowując sos do sałatki użyłam oleju lnianego. Bardzo lubię ten olej, jest zdrowy i delikatny w smaku. W związku z tym jest bardzo uniwersalny, idealnie pasuje do różnych potraw, czy sałatek. Dodatkowo jest na tyle neutralny w smaku, że dzieci akceptują go w potrawach. Polecam sałatkę z tuńczykiem i jajkiem, która jest pyszna i zdrowa. 

Wykonanie sałatki

Przygotuj sos do sałatki, wymieszaj sok z cytryny, oliwę lub olej, sól i czarny pieprz.

Jajka umieść w garnku z zimną wodą. Doprowadź do wrzenia, a następnie gotuj na małym ogniu przez około 8 minut, aby ugotowały się na twardo. Zalej jajka zimną wodą, aby ostygły. Obierz pokrój w paski.

Tuńczyka odcedź z zalewy. Miękkie awokado obierz ze skórki i pokrój w kostkę. Umyte pomidory koktajlowe przekrój na pół, szczypiorek posiekaj na drobne kawałki. Awokado, tuńczyka, mix sałat, pomidory koktajlowe oraz szczypiorek wymieszaj w dużej misce, następnie polej wcześniej przygotowanym sosem. Na koniec dodaj pokrojone jajka i delikatnie wymieszaj.

Alternatywne składniki

Składniki w moim przepisie na sałatkę z tuńczykiem i jajkiem są proste. Możesz jednak wykazać się kreatywnością i stworzyć własną wersję.

Mam następujące pomysły:

  • Aby dodać jeszcze więcej składników odżywczych wystarczy użyć białej lub czerwonej fasoli. byłyby idealnym dodatkiem.
  • Ogórki lub seler również będą doskonałym dodatkiem i sprawią, że sałatka będzie miała jeszcze wyraźniejszy smak. 
  • Do sałatki z tuńczykiem również będzie pasował winogron.
  • Trochę greckiego jogurtu może dodać przyjemnego smaku sosowi i sałatce.

Sałatka

  • Puszka tuńczyka w zalewie własnej – 250 g
  • Jajka – 4 sztuki
  • Pomidory koktajlowe – 10 sztuk
  • Mix sałat – 50 g (około 2 garści)
  • Awokado – 1 sztuka
  • Szczypiorek

Dodatkowo

  • Oliwa lub olej – 2 łyżki (użyłam oleju lnianego)
  • Sok z cytryny – 2 łyżki
  • Sól – 1 łyżeczka
  • Pieprz czarny – ½ łyżeczki

Tuńczyk

Tuńczyk z puszki to najbardziej popularna i najczęściej spożywana ryba na świecie. Stosunkowo jest tania i łatwo dostępna. Ryba ma łagodny smak i jest na tyle uniwersalna, że ​​można ją dodawać do różnych potraw. Dodatkowo puszka zapewnia długi okres ważności i co wielu przypadnie do gustu, mamy gotowy produkt do spożycia, którczy wystarczy dodać do potrawy.

Czy tuńczyk jest na pewno zdrowy?

Według Fundacji Ochrony Środowiska (EDF) niektóre gatunki tuńczyka zawierają ponadprzeciętnie ilości rtęci, toksycznego metalu, który może powodować poważne problemy zdrowotne. Przede wszystkim może powodować uszkodzenie układu nerwowego u niemowląt i płodu. Dlatego kobietą w ciąży i najmłodszym dzieciom nie zaleca się spożywania tyńczyka. 

Rodzaje tuńczyka w puszce, a ilość rtęci

Istnieją dwa główne rodzaje tuńczyka w puszkach: lekki i jednolity lub biały (albakora). Poziom rtęci jest prawie trzy razy wyższy w tuńczyku albakora, niż w mniejszym tuńczyku bonito, który znajduje się w większości w puszkach. 

Jednak wg dietetyków całość korzyści zdrowotne wynikających ze spożywania tuńczyka przeważają nad potencjalnym ryzykiem związanym ze śladowymi poziomami rtęci wykrytymi w niektórych tuńczykach.

Podsumowyjąć: tuńczyk w puszce może być zdrową częścią diety – o ile nie jesz go codziennie.

Uwielbiasz proste sałatki? Koniecznie sprawdź sałatkę, która cieszy się ogromną popularnością na blogu, sałatka z kurczakiem i porem. 

Dodaj komentarz